Hidup Bukan Highway

Bukan sekadar melepak kosong..

Perhatian kepada pengguna IPhone 4

Hari ni semasa aku bersembang dengan seorang member sambil membelek IPhone 4 member aku tu, aku dapat tau bahawa IPhone 4 ni ada masalah dengan masalah penerimaan isyarat. Sebelum ni aku memang dah perasan bila aku compare isyarat telefon Nokia E66 dengan IPhone 3GS sebelum ni, ada sedikit perbezaan walaupun aku ditempat yang sama. Macam mana aku buat perbandingan? Kalau Nokia E66 boleh dapat full bar, tapi dekat IPhone 3GS cuma dapat dalam 2-3 bar, tak kira samaada aku guna rangkaian 2G atau 3G.

Tapi aku tak tau la kenapa dia jadi macam tu, dan sebab tu la aku tak beli IPhone (alasan je padahal tak cukup duit :p) Bila member aku cerita tentang masalah IPhone 4 ni, rupanya dia disebabkan oleh kedudukan antenna yang terletak dekat bahagian bawah kiri IPhone dan juga sisi badan yang diperbuat daripada besi.

Sisi antenna IPhone 4
Masalah penerimaan akan timbul bila anda pegang IPhone menggunakan tangan kiri. Tapak tangan akan menghalang isyarat penerimaan kerana kulit kita bertindak sebagai konduktor. Aku pun cuba la menutup bahagian bawah kiri IPhone 4, kebetulan pula aku memang kidal, memang isyarat akan turun sebanyak 1-2 bar dari asal. Jadi macam mana nak atasi masalah ni? Cuma ada 3 cara je. Iaitu:

1. Guna cover getah IPhone (getah bersifat bukan konduktor)
2. Pegang IPhone dengan tangan kanan (tapak tangan tak akan kena bahagian kiri bawah IPhone)
3. Jangan guna IPhone ;p

So, kepada pengguna IPhone 4 atau bakal pengguna, sila ambil maklum masalah ini. Kepada yang dah tahu, baguslah. Aku sekadar nak berkongsi apa yang aku dapat.

Jika korang berminat nak baca report lengkap, boleh refer kat engadget.com. Kat situ ada buat review, rakaman testing dan juga ada reply email dari Apple tentang isu ni. Tapi Apple juga ada buat pengumuman rasmi dekat laman web dia. Boleh baca dekat sini.

Yang mana jawapan betul, aku pun tak tau.Sesiapa yang ada IPhone 4, boleh la cuba test lagi.

Sumber: engadget

1 komen:

Unknown said... Best Blogger Tips

yupp..mmg ade masalah tu.. tp sape plak yg pkai phone mahal n xpkai cover..calar phone nt..so xde masalah bg aku sbb aku mmg pkai cover..

Post a Comment

Bagi la komen sikit yer..

Followers

Klik dan Join Mereka

Blogged.my Kedai Backlink,Backlink Percuma

Blog Stats

feedburner

Komen terbaru

Suka Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...