Hidup Bukan Highway

Bukan sekadar melepak kosong..

Google Voice Search versi Bahasa Melayu

Melayari internet menggunakan telefon mudah alih kini lebih mudah untuk rakyat Malaysia. Enjin carian terkemuka, Google telah melancarkan aplikasi Google Voice Search dalam versi Bahasa Melayu. Sehingga kini, Google telah memperkenalkan sehingga 19 bahasa dan sedia untuk digunakan.

Apa sebenarnya tujuan aplikasi ini? Melalui aplikasi ini pengguna telefon mudah alih boleh membuat carian melalui Google dengan hanya menyebut perkataan carian dalam Bahasa Melayu. Sungguh mudah dan menarik bukan? Statistik menunjukkan rakyat Malaysia banyak melayari internet menggunakan telefon mudah alih dan ini pasti membantu pengguna dalam membuat carian lebih cepat tanpa perlu menaip.



Untuk menggunakan aplikasi ini, pengguna tidak perlu memuat turun sebarang aplikasi pengecaman pertuturan (speech recognition) tambahan kerana suara akan diproses melalui internet. Lebih ramai pengguna, lebih mudah pengecaman suara dilakukan. Selain melakukan carian perkataan, pengguna juga boleh membuat carian peta, gambar, lokasi dan bermacam lagi.

Buat masa ini, aplikasi ini hanya tersedia untuk Android 2.1, 2.2, 2.3, IPhone dan Blackberry. Pengguna Symbian tidak dapat menggunakan aplikasi ini. Untuk menggunakannya, pengguna hanya perlu menekan ikon   VS dan mula bercakap bagi pengguna Android dan IPhone manakala pengguna Blackberry boleh menekan butang panggilan beberapa saat dan boleh bermula.

Jadi, kepada rakyat Malaysia, dapatkan perisian ini cepat..Hehehehe...aku pun nak download lepas ni..Sesiapa yang dah cuba aplikasi ini, kongsi la pandangan anda diruangan komen yer..

0 komen:

Post a Comment

Bagi la komen sikit yer..

Followers

Klik dan Join Mereka

Blogged.my Kedai Backlink,Backlink Percuma

Blog Stats

feedburner

Komen terbaru

Suka Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...